Friday, January 27, 2012

kisah dan tauladan : Cinta,Kekayaan,Kecantikan,Kesedihan,dan Kegembiraan

January 27, 2012
Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.





Alkisah di suatu pulai kecil,tinggallah berbagai macam benda2 abstrak:ada CINTA,KEKAYAAN,KECANTIKAN,KESEDIHAN,KEGEMBIRAAN,dan sebagainya. Awalnya mereka hidup berdampingan dengan baik dan saling melengkapi.Namun suatu ketika,datang badai menghempas pulau kecil itu dan air laut tiba2 naik semakin tinggi dan akan menenggelamkan pulau itu.Semua penghuni pulau cepat-cepat berusaha menyelamatkan diri.

CINTA sangat kebingungan sebab ia tidak dapat berenang dan tidak mempunyai perahu.Ia berdiri di tepi pantai mencuba mencari pertolongan.Sementara itu air makin naik membasahi kaki CINTA.Tak lama kemudian CINTA melihat kekayaan sedang mengayuh perahu.

"KEKAYAAN!!KEKAYAAN!!Tolong aku!"teriak CINTA.

Lalu KEKAYAAN menjawab,"Aduh!Maaf Cinta!.Perahuku telah penuh dengan harta bendaku.Aku tidak dapat membawamu serta,nanti perahu ini tenggelam.Lagi pula tidak ada tempat lagi bagimu di perahuku ini."

Lalu KEKAYAAN cepat2 mengayuh perahunya pergi meninggalkan CINTA tenggelam.CINTA sedih sekali namun kemudian dilihatnya,KEGEMBIRAAN datang dengan perahunya.

"KEGEMBIRAAN!Tolong aku!",teriak CINTA.

Namun apa yang terjadi,KEGEMBIRAAN terlalu gembira kerana ia menemukan perahu sehingga ia tuli untuk mendengar teriakan CINTA.Air semakin tinggi membasahi CINTA sampai ke pinggang dan CINTA semakin panik.Tak lama kemudian KECANTIKAN lalu didepannya.

"KECANTIKAN!Bawalah aku bersamamu!",teriak CINTA.

Lalu KECANTIKAN menjawab,"Wah,CINTA,kamu basah dan kotor.Aku tidak boleh membawamu ikut.Nanti kamu mengotori perahuku yang indah ini,"Sahut KECANTIKAN.

CINTA sedih sekali mendengarnya.CINTA mula menangis terisak2.Apa kesalahanku,mengapa semua orang melupakan aku.Saat itu,lewatlah KESEDIHAN.Lalu CINTA bertanya.

"Oh,KESEDIHAN,bawalah aku bersamamu",Kata CINTA.

KESEDIHAN menjawab,"Maaf,Cinta.Aku sedang bersedih dan aku ingin bersendirian sahaja..",kata KESEDIHAN sambil mengayuhkan perahunya.

CINTA putus asa.Ia merasakan air makin naik dan akan menenggelamkannya.CINTA terus berharap kalau dirinya dapat diselamatkan.Lalu ia berdoa,"Oh tuhanku,tolonglah aku,apa jadinya dunia tanpa aku,tanpa CINTA?".

Pada saat kritis itulah tiba2 terdengar suara,"CINTA!Mari cepat naik ke perahuku!".CINTA menoleh ke arah suara itu dan melihat seorang tua berjanggut putih panjang sedang mengayuh perahunya.Lalu cepat2 CINTA naik ke perahu itu,tepat sebelum air menenggelamkannya.Kemudian di pulau terdekat,orang tua itu menurunkan CINTA dan segera pergi.Pada saat itu barulah CINTA sedar bahawa ia tidak sama sekali mengetahui siapa orang tua yang baik hati itu.CINTA segera menanyakan kepada seorang penduduk tua di pulau itu.

"Oh,orang tua tadi?Dia adalah "WAKTU".kata orang itu.

Lalu CINTA bertanya,"Tapi,mengapa ia menyelamatkanku?Aku tak mengenalinya.Bahkan teman yang mengenaliku pun enggan menolongku."tanya CINTA hairan.

Penduduk tua itu menjawab."Sebab,hanya WAKTUlah yang mengetahui berapa nilai harga sebuah CINTA itu...."



the end.

Tuesday, January 17, 2012

Minesweeper..Ingatkah anda lagi?

January 17, 2012
Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.




Minesweeper

Tahu tak game ni?kalau tak tahu memang pelik la tuh sebab dalam setiap komputer/laptop memang wajib ada minesweeper nih.

game ni senang je main,tapi memerlukan perancangan dan strategi semasa main.Kalau salah klik,akan menyebabkan ia meletup.

Ni masa mula-mula game.


Separuh jalan.


The End.



salah tekan.Ini la jadinya kan.Malas nak printscreen gambar yang menang.HAHA.dulu semangat main game ni sampai berlawan ngan member.Siap send gambar MMS kat dia bukti sape lagi cepat kan.


tapi sekarang orang dah tak layan game ni.tak mencabar kan.Sekarang orang layan ANGRY BIRDS,ZOMBIES vs PLANTS,Need for speed dan macam2 lagi la..zaman da maju,game pun maju la kan

kerepek:kadang-kadang main game minesweeper ni seronok jugak kan!



10 Soalan Sebelum Bertunang

January 17, 2012
Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.


[source]





10 soalan itu adalah:


1. Apakah wawasan hidupnya?

Setiap orang mempunyai wawasan dan cita-cita yang ingin dicapai dalam hidupnya. Inilah yang perlu anda ketahui mengenai bakal pasangan hidup anda.

Sekiranya anda dan dia mempunyai wawasan dan matlamat hidup yang sama maka perselisihan dalam rumahtangga akan berkurangan.

2. Bagaimanakah kefahamannya mengenai konsep perkahwinan?

Kefahaman serta tasawur atau gambaran yang jelas mengenai perkahwinan amat penting.

Sekiranya kedua-dua pihak mempunyai kefahaman yang berbeza, umpamanya satu pihak menganggap perkahwinan hanya sekadar memenuhi tuntutan nafsu semata-mata, sedang satu pihak lagi memandang sebagai satu ibadah, sudah semestinya rumahtangga yang bakal dibina tidak akan aman daripada perselisihan dan pergaduhan.

3. Apakah sifat-sifat yang digemari dan tidak digemarinya?

Adalah penting bagi setiap pasangan mengetahui kegemaran pasangannya, apa yang disukai dan tidak disukainya kerana kadang-kadang perselisihan berlaku disebabkan kelainan kegemaran dan citarasa.

Sekiranya kegemaran setiap pihak diketahui terlebih awal mungkin perselisihan dapat dielakkan.

4. Apakah pandangannya mengenai anak pada tahun pertama perkahwinan?

Setiap orang mempunyai pandangan yang berbeza mengenai masa yang sesuai untuk menimang cahaya mata.

Sekiranya satu pihak belum bersedia sedang pihak yang satu lagi sudah tidak sabar untuk bergelar ibu atau ayah, pastilah kedua-dua pihak akan berasa tertekan dan perhubungan akan jadi tegang.

5. Adakah dia mempunyai masalah kesihatan atau kecacatan?

Masalah kesihatan yang kronik atau kecacatan semula jadi pada anggota badan tidak wajar disembunyikan.

Mengetahui adanya penyakit atau kecacatan tertentu akan mempengaruhi keputusan yang bakal diambil.

Menyembunyikan penyakit yang kronik atau kecacatan yang mengaibkan boleh dianggap sebagai satu penipuan.

6. Adakah dia seorang yang suka bergaul?

Sesetengah orang suka bergaul dengan pelbagai lapisan masyarakat, mempunyai kawan dan kenalan di merata-rata tempat. Sesetengah yang lain pula suka menyendiri, tidak pandai berkawan dan sukar didampingi.

Orang macam mana yang anda cari?

7. Bagaimana hubungannya dengan ahli keluarganya?

Perkahwian bukan sekadar aqad yang mempertemukan antara dua jiwa. Sebaliknya perkahwinan merupakan hubungan kemasyarakatan yang mencantumkan antara dua keluarga atau lebih.

Oleh itu bakal tunangan harus tahu status keluarga serta hubungan mereka antara satu sama lain. Hubungan kekeluargaan juga sedikit sebanyak menggambarkan keperibadian seseorang.

8. Apakah kegemarannya dan bagaimana dia mengisi waktu lapangnya?

Kegemaran serta cara seseorang memenuhi masa lapangnya juga memberi gambaran tentang wawasan serta cita-citanya dalam hidup ini.

9. Adakah dia aktif dalam mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) atau pertubuhan kebajikan?

Keaktifan dalam persatuan kebajikan atau pertubuhan sukarela menggambarkan dia bukan seorang yang sombong dan mementingkan diri.

Orang yang hidupnya sekadar untuk memenuhi cita-cita dan wawasan peribadi semata-mata sebenarnya hidup dalam dunia yang sempit dan mati sebagai insan yang kerdil.

Tetapi orang yang hidup dalam perjuangan akan hidup sebagai insan yang hebat dan apabila dia mati namanya akan dikenang zaman-berzaman.

10. Apakah pandangannya sekiranya ibu bapa masuk campur dalam urusan peribadi atau urusan rumahtangga mereka?

Setengah orang menganggap rumahtangga adalah masalah peribadi yang terlalu khusus. Tiada seorang pun yang boleh masuk campur walaupun ibu bapa sendiri.

Hal ini sangat penting diketahui oleh setiap orang yang akan memasuki gerbang perkahwinan.

Apakah pandangan bakal pasangan hidupnya.

Adakah dia termasuk dalam golongan di atas atau sebaliknya seorang yang terlalu bergantung kepada kedua-dua ibu bapanya walaupun telah berkeluarga?


fully copy from ILUVISLAM


"KEEP CALM AND SEW ON".
VISIT @bycikrenex UNTUK HADIAH YANG RARE

♡ Ohsem blogger ♡

♡ Blogger Pantai Timur ♡