Tuesday, April 17, 2018


Minggu Sains Negara 2018

Pada awal bulan iaitu 7 April 2018, Minggu Sains Negara peringkat negeri Pahang telah berlangsung di Temerloh. Aku yang tinggal berdekatan dengan Temerloh memang tidak akan melepaskan peluang untuk hadirkan diri ke sini. Aku tahu mengenai aktiviti ini kerana perasan banner yang dipasang di sekitar bandar Temerloh.



Minggu Sains Negara 2018
Sticker yang kita akan dapat setelah selesai berdaftar.

Aku menjadi tertarik untuk ke Minggu Sains Negara ini kerana ingin berjumpa dengan Angkasawan Malaysia iaitu Dato Dr Sheikh Muszaphar

 Angkasawan Malaysia Dato Dr Sheikh Muszaphar

 Angkasawan Malaysia Dato Dr Sheikh Muszaphar

Dato Dr Sheikh Muszaphar banyak berceritakan mengenai pengalaman beliau semasa menjadi angkasawan pertama di Malaysia yang berlepas ke ISS. Beliau pergi pada tahun 2007 , masa tu CR baru abis SPM. Memang menjadi perhatian masa tu. Antara info yang dikongsikan oleh Dato Dr Sheikh Muszaphar :

1. Tidur dalam sleeping bag dan akan diikat pada dinding ISS.
2. Berada di angkasa lepas selama 12 hari.
3. Waktu kembali di bumi, mereka mengalami tekanan 9g seolah di pijak anak gajah kerana berbeza tekanan graviti di angkasa lepas.
4. Waktu solat akan mengikut tempat mereka berlepas iaitu di Kazakhstan.
5. Minum air melalui pek air dan straw. Air akan membentuk buih / bubble dan perlu berhati-hati jangan pecahkan bubble tu kalau tidak ia akan membentuk bubble yg lebih kecil dan merosakkan alat didalam tu.

Minggu Sains Negara 2018
Selfie aku bersama dengan Dato Dr Sheikh Muszaphar. Ramai sangat yang berebut2 nak bergambar dengan beliau. Jadi,aku hanya mampu  untuk selfie dari jauh sahaja sebab tak larat nak berebut2 dah, huhu. Tapi yang penting hajat tercapai untuk berjumpa dengan angkawasan malaysia, yeay! alhamdulillah.


Minggu Sains Negara 2018

Minggu Sains Negara 2018

Minggu Sains Negara 2018

Bahagian booth Explorasi Stem menjadi tumpuan para pengunjung kerana masing-masing tak sabar untuk melakukan eksplorasi dan dapatkan hadiah iaitu balang kaca yang ada ikan. 

Minggu Sains Negara 2018

Ada yang berjaya selesaikan tak? CR tak dapat nk selesaikan hari tu. Sehingga hari ni tak sempat lagi nak cuba selesaikan. Kalau ada pembaca yang tahu jawapan masalah ni, boleh tulis pada komen yer. hee

Minggu Sains Negara 2018

Upin Ipin juga menjadi tumpuan para pengunjung yang memang takkan lepaskan peluang untuk bergambar dengan kembar yang popular dan sangat comel ni. :)


Minggu Sains Negara 2018

Sekian dari Cik Renex dan Cha. Seronok sangat bila dapat sertai program yang berilmiah sebegini. Tahun depan mungkin akan ada dan dibuat di tempat lain pula. Harap ada rezeki untuk sertai lagi. :)


Monday, April 16, 2018


Cik Renex kembali untuk join giveaway yang dianjurkan oleh blogger yang selalu cantik gambar flatlay nya iaitu Blog Siqahiqa. Giveaway berlangsung selama sebulan iaitu bermula 13 April  dan berakhir pada 13 May 2018. Sempat lagi nak join weh.

Hadiahnya yang sangat memikat hati CR iaitu :

1) dUCk Scarf (New): Matte Satin Silk in Love Letter

Letter of Happiness Giveaway by Blog Siqahiqa

2) Book (New) : Love & Happiness by Yasmin Mogahed

Letter of Happiness Giveaway by Blog Siqahiqa

3) dUCk Notebook (New) : Stuff-It Notebook in Blush

Letter of Happiness Giveaway by Blog Siqahiqa

ketiga-tiga hadiah itu aku suka dan nak sangat2 . Harap ada rezeki untuk menang la. Aminn. Klik banner atas sekali untuk sertai ya.

Sunday, April 15, 2018

Ancasa Royale, Pekan

Sedar tak sedar, lebih kurang 30 hari lagi bulan yang kita nanti iaitu Bulan Ramadan akan menjelma. Memang menjadi kebiasaan apabila menjelang bulan Ramadan, setiap hotel-hotel akan memperkenalkan menu ramadan yang terbaik dan istimewa sepanjang bulan Ramadan untuk para pelanggan mereka. Begitu juga dengan AnCasa Royale, Pekan Pahang yang tidak akan melepaskan peluang untuk memperkenalkan menu terbaik mereka. Pada tahun ini AnCasa Royale , Pekan telah memilih tema 'Kampung Boy' bertepatan dengan kempen 'Stay, Dine & Win' yang sedang berlangsung dan akan berakhir pada 14 Julai 2018 di mana tarikh akhir bagi perlawanan World Cup 2018.

Pada tahun lepas, AnCasa Royale, Pekan tetap mengekalkan konsep masakan yang bercita rasa kampung di dalam buffet Ramadan tahun ni seperti mana tahun lepas. Ini kerana citaras kampung mendapat sambutan dan respons yang menggalakkan dari pelanggan hotel.

Sempena tema 'Kampung Boy', gabungan idea chef-chef dari AnCasa Royale, Pekan yang berpengalaman dalam masakan tradisional Melayu khususnya masakan tradisional negeri Pahang yang bakal menampilkan kelainan dalam setiap resepi dan menu yang akan disajikan pada tahun ini.

Lebih dari 120 menu sajian masakan Melayu yang akan diperkenalkan. Antara sajian yang akan diperkenalkan adalah 'Seafood Kandar' ala AnCasa Royale, Ikan Patin masak Tempoyak, Gulai Kawah, Daging Opor Pahang, Kambing Golek Chef Pak Tam, satay, pelbagai jenis kerabu, Daging Salai Masak Lemak, Ayam Panggang Madu, Ikan Bawal Berlada, Lala Masak daun Selasih, Sambal tumis ikan bilis, Kailan goreng ikan masin dan pelbagai lagi. Jom kita tengok satu persatu  yang sempat CR ambil gambar.



Ancasa Royale, Pekan


Ancasa Royale, Pekan 
 Ancasa Royale, Pekan

Ancasa Royale, Pekan

Ancasa Royale, Pekan

 Ancasa Royale, Pekan

Ancasa Royale, Pekan

Buffet Ramadhan
Ikan patin tempoyak!

Buffet Ramadhan
Kambing golek adalah salah satu kegemaran CR juga. Alhamdulillah dapat merasa kambing golek ni hari tu sebab memang ianya menjadi pilihan tetamu yang datang.


Nasi kandar
Kalau nak fefeling duk di utara boleh pilih nasi kandar. :)

Ancasa Royale, Pekan
Sedap sangatttttt. Lagi lagi tang petai tu dan sambal tempoyak.

Mee
Kalau dah bosan untuk makan nasi, kita boleh berbuka puasa dengan mee pulak :)



Selain itu, AnCasa Royale, Pekan turut menyajikan pelbagai aneka kuih muih tradisional seperti Sagu Gula Melaka, Kuih Bakar, Kuih Talam, Puding Raja, Lepat Pisang dan Bingka Ubi. Selalu masa berbuka puasa memang CR akan cari kuih sagu gula melaka dan ianya memang menjadi kuih kegemaran CR

Buffet Ramadhan

Buffet Ramadhan Bertemakan Kampung Boy di Ancasa Royale, Pekan


Buffet Ramadhan Bertemakan Kampung Boy di Ancasa Royale, Pekan


AnCasa Royale Pekan juga turut menyajikan gerai murtabak, roti canai, pisang goreng, cucur serta 'churros' dan juga pelbagai manisan seperti ais kacang, aneka bubur serta puding. CR memang serang port bahagian manisan dulu lagi-lagi bahagian kek, semua rasa nak rasa tetapi apakan daya perut ni tak mampu nak makan semua banyak2. 

Buffet Ramadhan Bertemakan Kampung Boy di Ancasa Royale, Pekan

Buffet Ramadhan Bertemakan Kampung Boy di Ancasa Royale, Pekan

Buffet Ramadhan Bertemakan Kampung Boy di Ancasa Royale, Pekan



Buffet Ramadhan Bertemakan Kampung Boy di Ancasa Royale, Pekan


Ancasa Royale, Pekan

Buffet Ramadhan Bertemakan Kampung Boy di Ancasa Royale, Pekan

Buffet Ramadhan Bertemakan Kampung Boy di Ancasa Royale, Pekan

Buffet Ramadhan Bertemakan Kampung Boy di Ancasa Royale, Pekan

Buffet Ramadhan Bertemakan Kampung Boy di Ancasa Royale, Pekan

Buffet Ramadhan Bertemakan Kampung Boy di Ancasa Royale, Pekan

Pencuci mulut yang sangat sedap iaitu buah-buahan tempatan seperti buah mata kucing, buah naga, pisang dan pelbagai lagi untuk dinikmati.

Buffet Ramadhan Bertemakan Kampung Boy di Ancasa Royale, Pekan

Sambil kita menikmati hidangan yang sedap , kita akan ditemani dengan nyanyian dari mereka yang sangat sedap suaranya. 

Buffet Ramadhan Bertemakan Kampung Boy di Ancasa Royale, Pekan

Buffet Ramadhan Bertemakan Kampung Boy di Ancasa Royale, Pekan

Jangan risau dengan harga pakej buffet ramadan kerana pihak AnCasa Royale, Pekan menawarkan harga yang berpatutan untuk semua pelanggan mereka. Harga yang ditawarkan adalah RM68 untuk dewasa manakala untuk kanak-kanak dengan harga RM40. Tetapi jika anda membeli baucar sebelum 12 Mei 2018, anda akan dapat harga yang murah iaitu RM58. Jadi moh la kita dapatkan baucar tu lebih awal, lebih murah dan jimat kan.
Untuk maklumat lanjut ataupun ingin membuat tempahan boleh layari laman sesawang mereka di www.ancasahotels.com atau hubungi 03 2026 6060 untuk mendapatkan harga yang berbaloi.

AnCasa Royale Pekan Pahang

No 2670, Jalan Pekan - Kuantan. Pahang, Pekan, 26600, Malaysia

Buffet Ramadhan Bertemakan Kampung Boy di Ancasa Royale, Pekan
Kami yang seronok dapat menikmati hidangan buffet ramadan dari Ancasa Royale Pekan. 

Monday, April 9, 2018

fun run waris run

Bulan lepas, Cik Renex berpeluang untuk menyertai larian lagi selepas larian FitMalaysia . Pada kali ini larian ini diadakan sempena Karnival Warisan di Uitm Jengka Pahang. CR sertai larian ini bersama-sama dengan kakak dan abang ipar. Dapat tahu event ni pun dari facebook, jadi dah alang-alang memang tarikh tu akk balik jengka, terus la suruh dia daftarkan.



Ini sebenarnya program untuk pelajar Uitm Jengka tetapi dibuka juga untuk orang awam. Bayaran hanya RM20 untuk dapatkan tshirt dan beg seperti gambar di bawah ini. Medal tidak disediakan untuk orang awam tetapi hanya akan dapat sijil sahaja. Frust jugak sebab tak de medal sebab aim memang nak medal jer. Hahaha


Waris Run Karnival Warisan Uitm Jengka

Cantik tak begnya? CR suka sebab warna merah. Hehe. 

Waris Run Karnival Warisan Uitm Jengka

Semua peserta perlu berdaftar di kaunter pendaftaran bagi mendapatkan beg yang berisi air dan roti. Macam CR peserta awam, baru dapat tshirt masa hari kejadian. Makanya kena lah tukar tshirt dulu. Ramai juga pelajar Uitm yang joinnya. Bagus adik-adik ni. Zaman akak  dulu takde funrun ni, nak aktif kena join program yang dianjurkan kolej je. :)

Sebelum memulakan larian, kami bersenam terlebih dahulu yang diketuai oleh ketua mereka. Kena la longgar2kan apa yang patut kan tak de la urat terkejut nanti tiba-tiba pecut 3km. haha

Waris Run Karnival Warisan Uitm Jengka

Masa ni pelajar lelaki dilepaskan berlari terlebih dahulu baru diikuti oleh kami si gadis-gadis ni. Rupanya pelajar-pelajar telah diberitahu untuk membawa kain batik bagi perempuan dan kain pelekat bagi pelajar lelaki. Patutlah semua bawa, kami yang peserta orang awam ni tak tahu makanya tak bawa lah. Kain pelekat dan kain batik itu adalah simbol kepada warisan kita sempena Karnival Warisan yang dianjurkan itu.

Pada awalnya, CR berlari beriringan dengan kakak CR tetapi lama kelamaan CR dah tak mampu nak berlari,rasa nak berjalan je. Jadinya Kakak CR je la berlari dengan semangatnya. huhu. CR kejap lari kejap berjalan lepas tu berlari semula. Dan akhirnya sampai dan berjaya tamatkan larian 3km. 

Waris Run Karnival Warisan Uitm Jengka

Tak banyak khemah disediakan,jadi CR duduk la bahagian belakang sekali sebab panas yang amat. Ada cabutan bertuah dan juga penyampaian hadiah bagi pemenang. Kakak CR dapat tempat ke 3 perempuan dan abang ipar dapat tempat ke 2 lelaki dalam kategori orang awam. CR dapat no berapa?Lima kot sebab hadiah dapat sampai no 3 sahaja.

Bukan nak sangat hadiahnya tapi untuk kesihatan sahaja. CR berat dah overweight,jadi perlulan aktiviti sihat sebegini sebelum orang tak leh nak bezakan mana CR mana tong air. hehehe

Waris Run Karnival Warisan Uitm Jengka
 CR dan Kakak CR. Bukan gaduh sebab CR kalah dia menang tapi penat yang amat. hee.